zpět na seznam...

Bezchybná komunikace v automobilovém průmyslu

MM Průmyslové spektrum (19. 11. 2013)

Bezchybná komunikace v automobilovém průmyslu

Vzájemně bezchybná komunikace od dodavatelů až po servisní péči o zákazníky je jedním z klíčových parametrů pro úspěch celého automobilového průmyslu. Otázku efektivity procesů pomáhají řešit informační systémy.

Co se týká automobilového průmyslu, České republika představuje jednu z nejrozvinutějších oblastí v regionu střední a východní Evropy. Díky své dlouholeté tradici, robustní dodavatelské základně a technickému know-how se českému automobilovému průmyslu podařilo vyvinout ve vyspělý automobilový sektor s atraktivním poměrem kvality a ceny. V České republice bylo v roce 2012 vyrobeno celkem 1 181 257 motorových vozidel. I přes pokles výroby oproti roku 2011 o 1,64 % jde o druhou nejvyšší roční produkci motorových vozidel v dosavadní historii České republiky či Československa.

Oblast prodeje a servisu vozů

Odvětví automobilového průmyslu nezahrnuje jen výrobní společnosti. Patří sem i prodej vozidel a jejich údržba, ať už v autorizovaných nebo neautorizovaných servisech. Na automobilový průmysl jsou napojeny služby, jako je např. doprava nových vozů, zásobování servisů vybavením a spotřebním materiálem včetně náhradních dílů, prodej ojetých vozidel nebo financování vozidel pro korporátní i retailové zákazníky.

Tak razantní pilíř ekonomiky má samozřejmě kromě svých nesporných výhod, jakým je například zásadní podíl na pozitivním saldu zahraničního obchodu, také svá úskalí. V okamžiku, kdy by jakýkoliv z článků, které se na automobilovém průmyslu podílejí, kolaboval, potýkala by se ekonomika celého státu s obtížemi, jež nebývá vždy snadné v krátkém časovém horizontu uspokojivě řešit.

Informační systém DMS

Řetězec společností, jenž začíná u dodavatelů dílů pro automobilky, pokračuje samotnými výrobci a uzavírá se u jednotlivých dealerů, tedy řeší jednu ze základních otázek efektivity svých procesů informačními systémy. Každý článek v tomto řetězci má své klíčové požadavky. K jejich efektivnímu řešení slouží dodavatelům různé informační systémy, které spolu musí dokázat komunikovat.

Pro prodejce vozů je základem informační systém DMS (Dealer Management System), který řeší klíčové činnosti – prodej vozidel, jejich servis, prodej náhradních dílů, práci se zákazníky a komunikaci s informačními systémy výrobců vozidel. S těmito systémy si DMS vyměňuje například objednávky nových vozidel. Je tak například schopen zjistit, v jaké části výrobního procesu se aktuálně nachází objednané vozidlo, aby dealer mohl zákazníkovi poskytnout přesný termín předání nového vozu. Dále komunikuje objednávky náhradních dílů, informace o náhradách náhradních dílů, dílenské standardy a mnohé další funkcionality, které jsou vyvíjeny a implementovány podle potřeb jednotlivých uživatelů.

Jednotné řešení pro dealerskou síť BMW

Jedním z nejatraktivnějších projektů, na kterém se společnost Webcom podílela, byl incadea DMS pro společnost BMW. Tato bavorská automobilka v minulosti zvolila strategii jednotného řešení pro celou dealerskou síť, u kterého zároveň financuje rozvoj funkcionalit odpovídajících plánům dalšího rozvoje společnosti. Díky tomu automobilka získala efektivní nástroj podporující spolupráci s dealerskou sítí. Zároveň dostává aktuální a nezkreslený přehled o prodejích nových vozů, náhradních dílů a výkonnosti jednotlivých dealerů, což vede k efektivnějšímu provádění rozhodnutí, která vedou k posilování pozice značky BMW na trhu prémiových vozů.

Informační systémy, vzájemně bezchybně komunikující od dodavatelů až po servisní péči o zákazníky, jsou tak jedním z klíčových parametrů úspěchu celého automobilového průmyslu. Právě proto je více než nezbytné pečlivě hledat spolehlivé a zkušené dodavatele, kteří jsou schopni připravit tyto systémy tak, aby bezchybně splňovaly veškeré nároky zákazníka.

Publikováno v časopisu MM Průmyslové spektrum (zde